3.3.2023. – Francuzi se protiv poskupljenja goriva bore željeznicom. Što radi Hrvatska?


FRANCUSKA je, između ostalog, poznata po razgranatoj mreži vrlo brze željeznice. Kažu da to nije dosta.

Francuska smatra da je željeznica budućnost i da je njen potencijal vidljiv ne samo u smanjenju emisija štetnih plinova iz prometa već i u aktivnoj borbi protiv viših cijena goriva. 

Tako su iz francuske vlade najavili daljnje proširenje mreže, ali i modernizaciju postojeće infrastrukture. Plan je težak čak 100 milijardi eura do 2040. godine. Uključivat će i uvođenje ekspresnih vlakova, poput Paris RER (Rapid Regional Express) sustava, i to u sve veće francuske gradove, potvrdila je premijerka Elisabeth Borne. 

Inicijativa dolazi iz želje za smanjenjem CO2 otiska, ali i radi uravnoteženja trenutnog nesklada u lokalnom prijevozu između Pariza i drugih regija u zemlji gdje je javni prijevoz znatno slabiji. Time bi se trebalo utjecati i na rastuće cijene goriva, zbog kojih milijuni putnika danas plaćaju skuplju vožnju, piše Reuters.

Podsjetimo, predsjednik Emmanuel Macron rekao je u studenom da želi vidjeti uspostavljanje regionalnih željezničkih mreža u 10 velikih gradova.

Poznat je i način financiranja. Nositelj će biti nacionalna željeznička kompanija SNCF, a dio sredstava osigurat će EU i regionalne vlade u Francuskoj. Zanimljivo je da je SNCF prošle godine ostvario rekordne prihode od 41.35 milijardi eura, što je porast od 19% u odnosu na 2021. godinu i neto dobit od 2.4 milijarde eura. 

A gdje je Hrvatska?

U Hrvatskoj se danas malo tko oslanja na željeznicu. HŽ je zbog nesigurnosti linija i besmisleno sporog povezivanja između pojedinih odredišta često na meti izrugivanja. Kašnjenja od pola sata i više su normalna, kao i putovanja uz prosječnu brzinu na razini zaprege. 

Hrvatska trenutno raspolaže s 2617 km dugom željezničkom mrežom, od čega je samo 274 km dvokolosiječnih pruga, a 980 km je elektrificirano. 

Gledamo li samo HŽ Putnički prijevoz, u 2022. godini ostvario je prihod od gotovo 100 milijuna eura, ali i gubitak od 29.6 milijuna eura. Financijski plan kaže da očekuje manjak i u ovoj godini. HŽ Infrastruktura će, prema financijskom planu, u 2023. godini uz prihode od 365.2 milijuna eura ostvariti manjak od gotovo 40 milijuna eura. Tijekom 2024. i 2025. godine poslovanje bi trebalo biti u plusu. 

Iz ranijih dokumenata vidljivo je da se planiraju daljnja ulaganja u željeznički prijevoz u Hrvatskoj, posebno u infrastrukturu. Tako se, prema vladinim dokumentima, vrijednost ulaganja procjenjuje na 4.4 milijarde eura do 2030. godine, što će donijeti 750 km moderniziranih i obnovljenih pruga uz projektiranu brzinu prometovanja od 160 km/h. Uz to, HŽ Putnički prijevoz bi 2024. u voznom parku trebao imati gotovo 70 novih vlakova, što čini više od 50 posto flote.

IZVOR

Comments are closed.