22.6.2022. – Pogledajte koliko je trajao put vlakom od Zagreba do Zadra prije više od 50 godina


Kornat-ekspres krenuo je na današnji dan prije 54 godine iz Zagreba prema Zadru. Imao je 192 mjesta, domaćicu koja se brinula o putnicima, “buffet”, ozvučenje preko kojeg su putnici slušali glazbu, vijesti…

Tehnički muzej Nikola Tesla objavio je na svojem Facebooku zanimljivu činjenicu iz povijesti. Na današnji dan 1968. godine je po prvi put iz Zagreba prema Zadru krenuo Kornat-ekspres. 

– Danas smo nažalost svjedoci sve većem zapuštanju željezničkog prijevoza u Hrvatskoj. Željeznica se suočava s nerentabilnošću, nekonkurentnošću i sa sve manje putnika. Slična situacija bila je i u periodu između 1965. i 1968. kada je broj putnika pao sa 71,4 na 58,7 milijuna. Tim povodom ŽTP Zagreb je 1968. krenuo s kampanjom pod nazivom “Putujte udobno željeznicom” – napisali su.

Tako je, objašnjavaju, Kvarner-ekspres povezivao Zagreb i Rijeku, a putovanje je trajalo tri i pol sata, Marijan-express Zagreb i Split, a zatim je, na današnji dan, krenuo i Kornat-ekspres. VRATIT ĆE NOVACStrojovođa nije došao na posao, vlak je u Križevcima kasnio 77 minuta. HŽ: ‘Ispričavamo se’

Putovanje do Zadra trajalo je šest i pol sati, a na toj relaciji je putnike vozio prvi europski aluminijski vlak izrađen u zagrebačkoj tvornici Janko Gredelj. Vlak je imao samo mjesta prvog razreda, odnosno 192 zasebne fotelje, bio je i “buffet” te domaćica koja se brinula o putnicima. Putnici su u šest i pol sati mogli slušati glazbu, vijesti i informacije o mjestima i predjelima kroz koja je vlak prolazio zahvaljujući tome što je vlak bio ozvučen. 

– Kornat-ekspres polazio je iz Zagreba u 6.28 i stizao u Zadar u 12.59. Iz Zadra bi se vraćao u 16.28 i u Zagrebu bio u 23.10 – napisali su iz muzeja. 

– Još 1963. godine u tvornici Janko Gredelj napravili su tri prototipa diesel elektromotornog aluminijskog vlaka serije JŽ 611. Radilo se o naprednoj konstrukciji koja je izazvala pažnju i svjetske industrije. Vlakovi su bili predviđeni za prometovanje normalnom širinom kolosijeka (1435 mm) i mogli su postići maksimalnu brzinu od 120 km/h. Za vuču su imali dva diesel motora jedinične snage 400 KS. Dužina vlaka preko odbojnika iznosila je 82,12 metra, dok je širina iznosila 3 metra. Vlak je imao 192 sjedišta, a prometovao je na linijama Zagreb – Zadar i Zagreb – Beograd. Ovi vlakovi su se koristili tek kojih par godina, a u kontekstu uporabe aluminija za izradu karoserije Gredelj je još napravio i tri garniture za uskotračnu prugu Zagreb – Samobor (poznate kao srebrne strijele). Ideja nažalost nije komercijalizirana u kontekstu u kojem bi se očekivalo s obzirom na interes koji je pobudio na svjetskoj razini – stoji u objavi Tehničkog muzeja.

IZVOR

 

Comments are closed.