Zahtjev za očuvanjem i razvojem željezničkog infrastrukturnog sustava


Vlada RH
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
Ministar

Predmet: zahtjev za očuvanjem i razvojem željezničkog infrastrukturnog sustava

Poštovani,

Željeznička pruga je osnova željezničkog sustava i željezničkog prometa. Upravitelj željezničke infrastrukture ima obvezu u maniri dobrog gospodara na načelima održivog razvoja skrbiti i omogućiti konkurentnost željezničkog sustava. Željezničke pruge su bile privremeno zatvorene za promet samo u slučajevima njihove obnove i nikada , osim do prošle godine nije obustavljen promet na niti jednoj željezničkoj pruzi. One nisu preko noći došle u stanje da ne zadovoljavaju minimalno tehničke uvjete sigurnog odvijanja željezničkog prometa.U slabo razvijenim , rijetko naseljenim krajevima, željeznička pruga znači život. Ekonomski kriterij u takvim područjima nije niti može biti temeljni kriterij za donošenje odluke o zatvaranju pruga. Isključivo primjenom samo tog kriterija može doći do prometne izolacije, još većeg osiromašenja te u konačnici do potpunog trajnog odlaska ljudi s takvih područja. Država bi valjda trebala poticati razvoj i naseljavanje takvih krajeva.

Željeznička pruga Pleternica-Našice je željeznička pruga heroj domovinskog rata. Ona je bila poveznica za taj dio države , i važna poveznica na relaciji Vinkovci-Pleternica-Našice-Virovitica-Zagreb.

Svakako se protivimo zauzimanju stava o obustavi prometa na prugama (Savski Marof-Kumrovec, Sirač-Virovitica, Pleternica-Našice) bez detaljnih stručnih analiza i ekspertiza, i to smatramo izrazito štetnim za ukupni razvoj željeznice ali i države. Razvoj prometne infrastrukture smatramo neophodnim za ekonomski i socijalni razvoj ,te promicanje kontakata između regija. Kako će u 2012.godini prestati važiti i Nacionalni program ulaganja u željezničku infrastrukturu, potrebno je pravovremeno , promišljeno i odgovorno započeti sve pripremne radnje na izradi novog akta koji će definirati potrebne strateške ciljeve za ulaganja u željezničku infrastrukturu i koji će se onda kroz Operativne programe prometne politike provoditi u praksi , a posebice što će se istima definirati i projekti koje možemo prijaviti za apliciranje sredstava iz predpristupnih programa. Na temelju kritičke analize dosadašnjeg razvitka i zatečenog stanja trebati će razraditi daljnju osnovnu koncepciju razvitka željezničkog infrastrukturnog sustava.

Opće spoznaje o veličini zadatka , koji je glede razvitka prometa prijeko potreban, upućuju na potrebitost da se na osnovi okvirno sagledanih dugoročnih interesa i potreba Republike Hrvatske utvrdi strategija razvitka prometa. Prometne pogodnosti i prednosti koje pruža željeznica treba valorizirati, tj. treba osigurati uvjete da se one potvrde korisnim učincima.

Neizbježno je, da se materijalna sredstva usmjere u pravcu postizavanja maksimalnih učinaka. Razrada strategije razvitka može imati svoj puni smisao i rezultirati korisnim učincima ako se temelji na društveno verificiranim ciljevima i tome odgovarajućoj društvenoj i gospodarskoj realnosti planova.

Ciljevima i strategijom razvitka prometa treba osigurati uvjete za društveno i gospodarsko objedinjavanje Hrvatske u smislu optimaliziranja i ujednačavanja razvojnih tokova k napretku cjeline hrvatskog prostora i svih njegovih dijelova.

Orijentacija u zemljama Europske unije čijom će članicom i naša država postati, sve smjernice u budućnosti usmjerene su upravo na razvoj željezničkog prometa, gdje željeznica doživljava preporod zbog brojnih prednosti koje pruža.

Zato i ovim putem još jedanput ističemo potrebu osiguravanja dodatnih izvora sredstava za financiranje željezničke infrastrukture te ulaganja u održavanje pruga u svrhu očuvanja njezinog funkcionalnog stanja u skladu sa propisima za siguran tijek prometa.

S poštovanjem,

Predsjednik SIHŽ-a
Nikola Rubčić

Comments are closed.