19.5.2022. – Dopis Vladi RH – Nužnost zapošljavanja izvršnih radnika u HŽ infrastrukturi d.o.o.


Poštovani predsjedniče Vlade RH,

posljednjih godina  intenzivno smo ukazivali, kako Upravi HŽ Infrastrukture,  tako i odgovornima u resornom ministarstvu na rastući problem nedostatka radnika koji neposredno sudjeluju u odvijanju željezničkog prometa u RH. Iz ovog ili onog razloga, problem nije shvaćen dovoljno ozbiljno i nije se rješavao na odgovarajući način.

Na žalost, predugo je trajao vremenski period u kojem se nije zapošljavalo nove mlade radnike. Zapošljavanja koja su se događala proteklih godina, a bila su višestruko manja od stvarnih potreba, samo su odgodila eskalaciju problema. Pokušaji organizacije rada s manjim brojem radnika, a bez odgovarajućeg tehničkog ili tehnološkog iskoraka koji bi to omogućio, samo pukom srećom završavaju „samo“ zabranama nadležne Agencije za sigurnost željezničkog prometa, te prekršajnim prijavama nakon provedenih inspekcijskih nadzora.

Pred nama je iznimno zahtjevan period u kojem nam, upravo zbog nedostatka izvršnih radnika u dva najvažnija sektora u HŽ Infrastrukturi, prijeti potpuni kolaps željezničkog prometa. O kakvom se nedostatku radi  najbolje govore brojke (navodimo samo najkritičnija radna mjesta):

Sektor za promet

  • Prometnik vlakova – nedostaje 94  radnika
  • Skretničar (postavničar, nadzorni,…) – nedostaje 179 radnika
  • Manevrist  – nedostaje 64 radnika

Dodamo li tome i ostala radna mjesta izvršnih radnika u Sektoru za promet dolazimo do ukupnog nedostatka od 426 radnika što je nedostatak od gotovo 20% u odnosu na potreban broj radnika.

Sektor za održavanje

  • Pružni radnik – nedostaje 186 radnika
  • Čuvar pruge – ophodar – nedostaje 47 radnika
  • Tehničar SS – nedostaje 26 radnika

Ukupni nedostatak izvršnih radnika u Sektoru za održavanje izgleda još dramatičnije  kada tome, osim istaknutih, pridodamo i ostala radna mjesta:

  • Odjel za upravljanje građevinskim infrastrukturnim podsustavom – ukupno nedostaje 519 radnika
  • Odjel za upravljanje elektrotehničkim infrastrukturnim podsustavima – ukupno nedostaje 314 radnika,

što je trenutni nedostatak od gotovo 40%  u odnosu na potreban broj radnika.

Korektnosti radi, napominjemo da će se manji dio problema s brojem radnika u Sektoru za održavanje riješiti ponovnom implementacijom dijela PG-a (održavanje) u HŽ Infrastrukturu, što je trenutno u tijeku. Veći dio problema koji ostaje moguće je jedino riješiti zapošljavanjem novih radnika.

Trenutna organizacija rada izvršnih radnika u HŽ Infrastrukturi provodi se uz ogroman prekovremeni rad i  nekorištenje godišnjih odmara u rokovima propisanim zakonom. Kako niti to nije dovoljno da bi se nadoknadio kronični nedostatak radnika, na snazi je mnoštvo  privremenih organizacijskih mjera kojima se jednaka količina posla raspoređuje na preostale radnike što za posljedicu ima povećanu stopu bolovanja (višestruko veću u odnosu na prosjek u RH). Uzmemo li u obzir i starosnu strukturu među izvršnim radnicima čiji se  prosjek godina vrti oko brojke 50, jasno je da nas daljnje zatvaranje očiju pred ovim problem neminovno dovodi do kolapsa. Jedini razlog što željeznički promet u RH još uvijek nije u potpunom kolapsu su iznimni napori koje izvršni radnici svakodnevno ulažu na svojim radnim mjestima.

Očekujemo da Vi kao Predsjednik Vlade  svojim neospornim autoritetom pomognete i u dogovoru s MMPI i Upravom HŽ Infrastrukture  omogućite žurno  zapošljavanje potrebnog broja (radi se o gotovo 1000 ljudi) radnika u HŽ Infrastrukturi diljem RH. Dodatno ističemo  da se mreža HŽ Infrastrukture  proteže kroz sve dijelove RH, te bi zapošljavanje zasigurno dalo dodatni poticaj i pomoglo ostanku mladih ljudi s obiteljima u ruralnim područjima što često ističete kao jedan od glavnih ciljeva Vlade RH.

S poštovanjem.

Sindikat prometnika vlakova Hrvatske
Sindikat infrastrukture HŽ
Sindikat željezničara Hrvatske

DOPIS

Comments are closed.