3.7.2019. – Veliki projekt HŽ infrastrukture i Lučke uprave Rijeka koji će višestruko pojačati teretni prijevoz željeznicom – ‘Projekt Rijeka Brajdica’


  • Print
  • PDF
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Plus
  • Pinterest
  • Add to favorites
  • Delicious
  • Reddit
  • RSS

U punom su zamahu radovi na partnerskom projektu rekonstrukcije i obnove postojećeg željezničkog kolodvora Rijeka Brajdica te izgradnji novog intermodalnog kontejnerskog terminala Brajdica koji su započeli u svibnju 2018. Riječ je o projektu HŽ Infrastrukture i Lučke uprave Rijeka koji vrijedi 35,6 milijuna eura, pri čemu udio HŽ Infrastrukture iznosi 26 milijuna eura.


Ciljevi projekta su poboljšati postojeću željezničku povezanost luke Rijeka i zaleđa, povećati mogućnosti preuzimanja tereta iz cestovnog i pomorskog prometa na željeznicu te bolje iskoristiti riječki prometni pravac za teretni prijevoz.

Značaj projekta punog naziva ‘Razvoj multimodalne platforme u luci Rijeka i povezivanje s kontejnerskim terminalom Jadranska vrata’ prepoznala je i Europska unija, koja ga iz Instrumenta za povezivanje Europe sufinancira s 85 posto sredstava, odnosno 30,2 milijuna eura. Projekt obuhvaća rekonstrukciju željezničkog kolodvora Rijeka Brajdica, izgradnju novog izvlačnog kolosijeka u tunelu Sušak i izgradnju intermodalnog terminala na kontejnerskom terminalu Brajdica. Izvođač radova je zajednica ponuditelja Kolektor Koling d.o.o. i Euro-asfalt d.o.o., a nadzor nad radovima izvodi zajednica ponuditelja Investinženjering d.o.o. i Institut IGH d.d.

Kako su radovi na rekonstrukciji i proširenju kapaciteta teretnog željezničkog kolodvora Rijeka Brajdica već u tijeku, plan je da se projekt dovrši do sredine 2020. godine. Dovršetkom radova i puštanjem proširenog prometnog pravca u pogon kolodvor će povećati ukrcajni i iskrcajni kapacitet željeznicom na 360.000 TEU godišnje (TEU je orijentacijska jedinica teretnog kapaciteta transportnog kontejnera duljine 6,1 metara i širine 2,44 metra).

Projektom će se također povećati kapacitet odvoza i dovoza željezničkog kontejnerskog tereta te će se omogućiti znatnije preusmjeravanje teretnog prijevoza na željeznicu. Naime, u ovom trenutku tek oko 25 do 30 posto tereta pretovarenog u luci Rijeka otprema se željeznicom, dok se između 70 i 75 posto tereta prevozi cestovnim pravcima. Dovršetkom projekta obnove i proširenja kolodvora Rijeka Brajdica udio tereta prevezenog željeznicom trebao bi se povećati na 50 do 60 posto, što će rasteretiti i cestovni promet u okolici luke.

‘Ovo je vrlo složen projekt, zadovoljni smo da je sve po planu’

“Zadovoljni smo time što dinamika radova teče u skladu s vremenskim planom koji je dostavio izvođač radova te očekujemo da će radovi i dalje nastaviti u skladu s planom. Ovo je vrlo složen projekt. Kao prvo, sa svih strana je ograničen prostorom i pristupom: s jedne strane morem, s druge naseljem Sušakom i s treće Rječinom. Zatim, u projektu sudjeluje velik broj dionika. Koncesionar Jadranska vrata d.d. (AGCT) cijelo vrijeme tijekom izvođenja radova na projektu mora funkcionirati. Uvedena je posebna regulacija prometa zbog koje vlakovi voze kroz samo središte grada, a Rijeka je i turistička destinacija,” istaknuo je voditelj projekta Marko Kukić.

Također, Kukić ističe da je najveći izazov projekta proširenje tunela za još jedan kolosijek.

“Najveći je izazov proširenje tunela za još jedan kolosijek jer se iznad tunela nalazi škola i naselje. Kako bi se sve to uredilo, HŽI i LUR su s Gradom Rijekom potpisali Sporazum o suradnji kojim se između ostaloga nastoji osigurati provođenje radova uz što manje utjecaja koji bi ometali život lokalne zajednice, odnosno građana Rijeke. Ovim projektom, uz ostale projekte koje provodimo u gradu Rijeci i na riječkome području, doprinosimo modernizaciji željeznice navedene regije i iznimno nam je važna kvalitetna suradnja, komunikacija i međusobno razumijevanje svih dionika”, zaključio je Kukić.

Radovi na tri lokacije gradilišta dobro napreduju

Kako doznajemo, angažirano je oko 130 radnika i oko 30 strojeva, što zadovoljava trenutačne potrebe gradilišta na tri lokacije: željezničkom kolodvoru Rijeka Brajdica, kontejnerskom terminalu Brajdica te željezničkom tunelu Sušak.

Na području željezničkog kolodvora Rijeka Brajdica, kojim upravlja HŽ Infrastruktura, dosad su rekonstruirana prva četiri kolosijeka, duljine 350 – 500 metara. Rekonstruirani su temelji stupova kontaktne mreže i postavljeni novi stupovi na koje će se ugraditi vozni vod. Položena je kabelska kanalizacija, a u završnoj je fazi izgradnja objekta za smještaj signalno-sigurnosnih i telekomunikacijskih uređaja (dovršeno je zidanje i preostaje napraviti fasadu). Također, ugrađeni su stupovi kolodvorske rasvjete na kojima se trenutačno montira rasvjeta.

Na kontejnerskom terminalu Brajdica, kojim upravlja Lučka uprava Rijeka, upravo su završeni radovi na izgradnji četirima novim kolosijecima, dugim oko 380 metara. Za razliku od kolosijeka na željezničkom području, ovi nemaju pragove, nego su izvedeni u betonu kako bi preko njih mogli prelaziti kamioni koji prevoze kontejnere. Na terminalu se izvode radovi na montiranju kranskih staza za dizalice za kontejnere. Također se trenutačno izvode radovi na odvodnji i radovi na energetskom kanalu, u koji će biti ukopane instalacije za potrebe terminala.

Upravo se izvode i pripremni radovi za izgradnju skretničkog područja koje će povezivati željeznički kolodvor i kontejnerski terminal.

Promet na Brajdici sada teče postojećim kolosijecima, a po završetku rekonstrukcije prvih četiriju kolodvorskih kolosijeka i kolosijeka na terminalu promet će se privremeno prebaciti na rekonstruirane kolosijeke. Tada će uslijediti rekonstrukcija preostalih kolosijeka na području željezničkog kolodvora. U konačnici će tako kolodvor Rijeka Brajdica imati osam potpuno rekonstruiranih kolosijeka.

Na željezničkom tunelu ‘Sušak’ izgrađena su dva dijela i trenutno se gradi treći dio portalne građevine, te se izvode radovi na bušenju i proširenju tunela. Tunel služi kao izvlačnjak ili prostor u koji se izvlači vagoni, odnosno njime će se teret s terminala, kojima upravlja Lučka uprava Rijeka, prebacivati na željeznički kolodvor Rijeka Brajdica i obratno.

S obzirom na to da je bivši izvlačnjak presječen izgradnjom državne ceste D 404, cijev postojećeg tunela Sušak proširuje se za još jedan kolosijek u duljini od 400 m. Bušenje tunela istovremeno se izvodi s tri „čela“, a do sada je iskopano oko 110 m punog profila. Izvođač radova započeo je s probnim miniranjem tunela, čime se planira proširiti tunel. Miniranje je usuglašeno sa svim nadležnim tijelima u gradu Rijeci: policijom, Hrvatskim cestama i Gradom Rijekom. Izvodi se dvaput dnevno, između 6.45 i 7.00 sati te između 18.00 i 18.15 sati. Iz sigurnosnih razloga u tim razdobljima susjedni cestovni tunel zatvoren je za promet.

Ciljevi su projekta Rijeka Brajdica razviti prometne usluge i infrastrukturu uz osnovnu željezničku mrežu, poboljšati međupovezanost na hrvatskoj i europskoj razini, olakšati promet kontejnera s brodova i prema brodovima korištenjem željeznice, a u skladu sa zahtjevima interoperabilnosti i intermodalnosti, znatno povećati kapacitete kolodvora Brajdica i kontejnerskog terminala, poduprijeti razvoj luke Rijeka, kao učinkovite i održive ulazne i izlazne točke za kontejnerski i drugi teretni prijevoz boljim povezivanjem s Mediteranskim koridorom, koridorom Rajna – Dunav i koridorom Baltik – Jadran.

U skladu sa svime time, jedan je od ciljeva poduprijeti pomak prevoženja kontejnera sa cesta na željeznicu, što je, svakako, u skladu sa naporima na razini Europske unije da se iz ekoloških razloga što više tereta umjesto cestovnim vozilima prevozi željeznicom.

IZVOR

Comments are closed.