05.03.-07.03.2013. NÜRNBERG
U njemačkom gradu Nürnbergu održana je međunarodna konferencija o regionalnoj suradnji i socijalnom dijalogu, na kojoj su sudjelovali sindikati radnika u transportu Bosne i Hercegovine, Bugarske, Rumunjske, Makedonije, Slovenije, Srbije i Hrvatske, predstavnici ETF-a i EVG-a.
Na istoj su bili i predstavnici SIHŽ-a.
Ovu konferenciju poduprla je zaklada Friedrich Ebert Stiftung.
Na konferenciji je prvog dana prezentiran sažetak sa prethodnih sastanaka održanih u Hrvatskoj i Bugarskoj.
Isto tako dan je kratki prikaz situacije u transportnom sektoru zemalja učesnica konferencije.
Posebno bismo istakli vrlo interesantno izlaganje o utjecaju promjene EU prometne politike na nacionalni željeznički prijevoz.
Prisutan je sve jači lobi cestovnog prijevoza,neoliberalne poslovne politike i otvaranje tržišta, potrebe za ulaganja u željeznicu, procesi restrukturiranja željeznica u regiji.
Europska komisija usvojila je 31.1.2013. i 4 željeznički paket koji se sastoji od 6 zakonskih prijedloga s naglaskom na sljedeće:
-standardi i certifikati (cilj smanjivanje administrativnih troškova željezničkih tvrtki), olakšati ulazak novih operatera na tržište,
-struktura koja funkcionira (jačanje upravljanja infrastrukturom, na način da upravitelji kontroliraju i planiranje investicija u infrastrukturu, svakodnevni rad i održavanje, izrada voznog reda),
-kvalificirana radna snaga (u okviru EU regulative države članice će imati mogućnost ali ne i obvezu), zaštititi radnike zahtijevajući od novih poduzetnika da prilikom prijenosa ugovora o pružanju javnih usluga preuzmu i radnike.
Završnog dana konferencije, zanimljiva je bila prezentacija o aktivnostima udruge Mobifair koja se bavi otkrivanjem socijalnog dumpinga, i važnosti socijalnog dijaloga u borbi protiv dumpinga. Vidjeli smo primjere takvog dumpinga u vuči vlakova, održavanju pruga.
Jasno je da će se sve više slučajeva dumpinga pojavljivati u našem sektoru, te da će sindikati morati osmisliti metode djelovanja u cilju sprječavanja istog.
Možemo rezimirati na kraju, da željeznički sektor u budućnosti čeka težak proces zadržavanja konkurentnosti u transportnom području s obzirom na veliku konkurenciju cestovnog lobija.
Ako se imaju na umu svojstvenosti željezničke infrastrukture koje i diferenciraju istu od ostalih djelatnosti, investicije u istu imaju značajne karakteristike stvaranja nove vrijednosti i posredni učinak koji polučuju, jer su preduvjet razvitka gospodarstva i ostalih društvenih djelatnosti.
Posebna opasnost dolazi od socijalnog dumpinga što će iziskivati svakako veću sindikalnu aktivnost ali i širu sindikalnu regionalnu suradnju. Sindikati će morati oblikovati konkretne aktivnosti kako bi se sačuvala radna mjesta i zaštitila prava radnika. To svakako neće biti lako.
Trebati će osmisliti metode djelovanja i utjecaja na donošenje nacionalnih strategija prometne politike koje trebaju osigurati veću odgovornost države za osiguranjem sredstava u nacionalnom budžetu za željeznicu.
Važno će biti da države preuzmu i odgovornost za ulaganja u željeznicu.
Jačanje socijalnog dijaloga kao dijela europskog socijalnog modela ima za strateški cilj promicanje dostojanstvenog rada za sve radnice i radnike, prava na rad i razvoj radnog standarda.